Header Ads

JDT menang selesa ke atas Bengaluru FC

Pemain JDT, Putera Nadher Amarhan bersama rakan-rakan mengasak pemain Bengaluru FC, Kim Song Yong pada perlawanan Piala AFC di Stadium Tan Sri Hassan Yunos Larkin, Rabu. - Foto Bernama


JOHOR BAHRU: Johor Darul Ta'zim (JDT), yang sudahpun menempah tiket ke pusingan kedua Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) 2016, menang selesa 3-0 ke atas Bengaluru FC pada perlawanan terakhir Kumpulan H di Stadium Tan Sri Hasan Yunos Larkin, di sini malam ini.

Gol pertama JDT hasil tendangan kapten pasukan Safiq Rahim yang terkena kaki pemain pertahanan John Johnson pada minit ke-69.

Terdahulu, Safiq hanya masuk gelanggang pada separuh masa kedua pada minit ke-58 menggantikan Mohd Amri Yahyah.

Penyarung jersi nombor 10, Mohd Safee Mohd Sali kemudiannya menyempurnakan gol kedua pada hasil hantaran Safiq pada minit ke-77.

Gol terakhir JDT dijaringkan oleh Mohd Shakir Shaari hasil tendangan penalti pada minit ke-90 apabila S. Chanturu dikasari pemain pertahanan pasukan pelawat.

Skuad kendalian Mario Gomez yang dibarisi sepenuhnya pemain tempatan bagaimanapun memulakan langkah separuh masa pertama agak perlahan dengan beberapa percubaan ke pintu gawang lawan tidak berapa menjadi.

Tiga percubaan lain turut dilakukan oleh pemain JDT Mohd Nazrin Mohd Nawi pada minit ke-20, minit ke-33 dan minit ke-51, namun semuanya berjaya dipatahkan oleh pemain pertahanan dan penjaga gol kelab dari India, Amrinder.

Dengan aksi terakhir ini, JDT menang kesemua enam perlawanan dengan mengutip 18 mata.

Skuad Harimau Selatan, yang turut layak ke perlawanan akhir Piala FA Sabtu ini (14 Mei) itu sekaligus mengekalkan rekod tanpa kalah di kubu sendiri.
JDT menjadi satu-satunya kelab dari Malaysia yang layak ke pusingan seterusnya dalam saingan Piala AFC setelah Selangor tewas 0-1 kepada Tampines Rovers dalam aksi terakhir Kumpulan E malam semalam.

Juara Kumpulan H itu dijadualkan bertemu dengan naib juara Kumpulan F, Kaya FC dari Filipina bagi pusingan seterusnya yang merupakan pusingan kalah mati di Larkin pada 25 Mei ini.

No comments

Powered by Blogger.