Header Ads

10 tahun tinggal dalam perigi





mofiz.com – Selama 10 Tahun, Pasangan Ini Tinggal Dalam Perigi Salah satu berita yang hangat diperkatan di China, sepasang suami isteri yang nekad tinggal selama 10 tahun di dalam Perigi. Hal ini mereka lakukan kerana ingin menjimatkan wang untuk membayar atau membeli rumah. Pasangan tersebut tinggal di daerah Henan, China, bernama Ma Fulai.

Alkisahnya Selama 10 Tahun, Pasangan Ini Tinggal Dalam perigi nilah pertama kali terbongkar oleh pemerintah setempat yang secara langsung melihat sebuah perigi yang ternyata dibuat menjadi sebuah rumah yang boleh di huni oleh Ma, dan kelihat seperti perigi biasa. Sumber dari laman Daily Mail, pada hari Selasa, (22/7/2015). Rumah perigi tersebut letaknya sangat dekat dengan sebuah kampus ternama di China dengan memiliki luas sekitar 163 meter persegi.

Pada asalnya , perigi tersebut adalah sebagai tempat menyimpan generator elektrik,  Ma Fulai bersama isteri tercinta telah mengubahnya menjadi kediaman yang boleh dihunui.Malahan uniknya lagi, anaknya kerap mengunjungi rumah perigi milik orang tuanya tersebut. Mereka akan menuruni anak tangga untuk masuk kerumah perigi milik orang tuannya.

Walaupun Rumah periggi tersebut nampak sangat sederhana, akan tetapi di dalam ruangan tersebut terdapat banyak perlatan keperluan harian
 seperti tv, mesin basuh,peti sejuk, rice cooker, dan lainnya. Menurut pengakuan Ma Fulai, semasa dia bersama isteri pindah dari wilayah Zhengzhou dia mendapt pekerjaan juruteknik di kampus daerah tersebut, tugasnya menjaga dan membaiki  semua mesin yang ada di dalam tanah. 

Bermula daripada situlah dia memutuskan untuk menjadikan perigi sebuah rumah sebagai tempat tinggalnya dan isteri. walaupun pihak pengurusan kampus sudah menawarkan tempat tinggal yang lebih elok bgnya akan tetapi pasangan tersebut memilih untuk tinggal di Rumah perigi. 










No comments

Powered by Blogger.