Header Ads

Cara Mengembalikan Data Yang Telah Diformat




Asalamualaikum.. sebelum Apiez menyaiapkan tugasan2 yang bertimbun-timbun, apiez nk kongsi sedikit ilmu yang mungkin bermanafaat untuk kita semua..toturial ni simpel2 je dan kena lah dengan mod untuk menyaiapkan Tesis dan Asigment, sb baru-baru ni kwn Apiez mengadu dia kata file dalam USB drive dia terformat habis tedelet tesis2 dia, mujurlah dia buat bekup file..tp kalulah anda ditempat kwan Apiez ni, pastu tak buat bekup file, cm mana tuh? haru dibuatnye..huhuhu  ..jadi untuk menyelesaikan masalah tu ikutilah toturial ni heheh, tapi ada dikalang anda semua yang telah tahu atau pun tidak tahu, jadi bagi yang tidak tahu apiez nk kongsikan tak salah berkongsi kan ? heheh.. bagaimana yea nk kemabalikan data-data yang telah hilang?? hemm ada caranya, dengan menggunakan GetDataBack, Rescovery Myfiles, dan Ontrack EasyRecovery Professional. kat sini Apiez akan tunjukkan cara salah satu daripada software-software diatas, iaitu cara menggunakan Rescovery Myfiles .
Sebelum itu anda mestilah muat turun/downlod softwer tersebut :



1) Anda instal dahulu program yang sudah anda download tadi (Rescovery Myfiles), kalau sudah klik Rescovery Myfilesnya di start menu ---> program --->Rescovery Myfiles maka akan muncul gambar sbb :


Diatas ada 4 pilihan :

1. Fast File Search : Berguna untuk mengembalikan file yang sudah dihapuskan tapi hanya sebagian file yang ingin anda kembalikan jadi tidak semuanya anda kembalikan.

2. Complete File Search : Berguna untuk mengembalikan file yang sudah dihapuskan secara keseluruhan dalam sebuah drive misalnya anda mempunyai USB yang letak drivenya di E maka data yang di drive E tersebut akan kembali semua.

3. Fast Format Rescover :Berguna untuk mengembalikan file yang sudah diformat secara cepat, kalau anda masih ingat nama filenya lagi senang.

4. Complete Format Rescover : Berguna untuk mengembalikan file yang sudah diformat secara keseluruhan. jadi kalau USB atau drive hardist anda sudah diformat dan datanya hilang semua pilihan ini bisa mengembalikan data2 sudah hilang tersebut.
 
Contonya, daripada keempat pilihan diatas anda memilih pilihan yang kedua (2) yaitu Complete File Search maka akan muncul gambar dibawah ini, pilih drive yang ingin anda kembalikan datanya kemudian klik next :


3) Kemudian akan muncul gambar dibawah dan  biarkan pilihannya secara default, kalau anda mahu mengubah, boleh, biasanya mengikut jenis file apa yang anda mahu cari mungkin proses ini memakan waktu lama, selanjutnya klik Start :
 


4) Kalau sudah jumpa file yang anda inginkan contohnya, Apiez mencari "Erickfile" pada proses pencarian dibawah kalau sudah jumpa file tu, "SAVE AS"  dan terus pilih tempat untuk menyimpannya.

Note : jang simpan ditempat asal data tersebuat, contonya jika data anda yang terdelet di dalam file D, jadi anda tidak boleh menyimpan disitu mesti menyimpannya ditempat lain.






5) Selesai..anda sudah  mengembalikan data2 yang hilang tersebut.

7 comments:

  1. salam apiez.wah, bagus sngguh info nih.thanks for sharing link2 tu ye.really helps me a lot dude!

    :)

    ReplyDelete
  2. To cekodok: Walikumsalam..terima kasih hehe...semoga kita saling bantu membantu.. :b:


    To Ayie : Sama-sama heheh :j:

    ReplyDelete
  3. Salam... terima ksih berkongsi... kalau pen-drive atau external drive tak boleh dibaca oleh computer camna?

    * umie ada masalah itulah...

    ReplyDelete
  4. oo.. em kadang-kadang saya pun jadi mcm tu, kadang2 jadi-kadang tak.. salah satu sebab lubang usb laptop rosak, klu external tu mungkin wayer usb tu dan nk rosak. tp klu pen-drive atau external drive tk jadi terus dah rosaklah tu kot..huhuh.. tu pengalaman saya lah kak e.. :a:

    ReplyDelete
  5. to umi-e untuk jawapan yang lebih detil saya dah postkan kat sini : http://www.mofizputra.co.cc/2010/03/jawapan-kepada-pertanyaan-umi-e.html

    ReplyDelete
  6. masyallah.. info yang baguslah.. banyak info daripada blog bujang susah.. terima kasihlah kerana sudi berkongsi dengan semua..insyallah semoga apa yang dikongsi menjadi panduan yang berguna kepada kita semua.. amin

    ReplyDelete

Powered by Blogger.